СИМПОЗІУМ: «Гендерна ідеологія і Церква. Питання і виклики сучасності»: ПІДСУМКИ

В Інституті Богословських Наук 15 вересня 2021р. відбувся симпозіум, тема якого «Гендерна ідеологія і Церква. Питання і виклики сучасності». У симпозіумі взяли участь студенти інституту, катехити, семінаристи, священники та три єпископи, ординарій Кам’янець-Подільської дієцезії єпископ Леон Дубравський, єпископ-помічник Радослав Змітрович та єпископ ординарій Харківсько-Запорізької дієцезії Павло Гончаук. 

Симпозіум розпочався Євхаристією, яку очолив єпископ Леон Дубравський. Першу доповідь виголосив о. Василь Косік, професор Вищої Духовної Семінарії в Городку, на тему «Чоловіком і жінкою сотворив їх…» Гендерна ідеологія та біблійна антропологія». У своїй доповіді о. Василь розкрив біблійну антропологію, в якій чітко вказаний поділ людини на стать і в цій відмінності має поставати життя. «Господь як Творець визначив і надав людині вільність та розум. Цих два дари йдуть в парі, але є велика проблема в тому, що часто вільність буває не розумна, а розум не вільний від різних думок та ідеології»,- наголосив доповідач. 

Наступна доповідь на тему «Гендерна ідеологія всередині Церкви. Актуальний стан і виклик» була непростою, оскільки о. Роман Лаба OSPPE, делегат Генерала Ордену Паулінів, намагався показати складну ситуацію в Церкві. «Сатана намагається знищити Церкву. Гендерна ідеологія також проникла в Церкву та за інфікувала її» – сказав о. Лаба. Він закликав молитись та поглиблювати свої відносини з Христом, бо таким чином ми повертаємо ідентичність Церкви. Після цих доповідей відбулась дискусія. Єпископ Радослав звернув увагу, що в історії Церкви була єресь аріянізму, в якій віруючі шукали пояснення, ким є Ісус Христос. «Здавалося, якщо трохи змінити поняття божественності Христа, то людям буде легше це сприйняти, – говорив єпископ. – Більшість єпископів підтримували цю єресь. Теперішнє питання не догматичне, але моральне і теж виникає така спокуса трошки змінити цю правду, щоб люди нас прийняли».

О. Віталій Кащук, віце-ректор Семінарії «Redemptoris Mater», у філософсько-богословський спосіб представив паралелі між гендерною ідеологією та християнством. На прикладі різних ідеологій, які виникали в історії людства, доповідач сказав, що дійсність може бути погана, суперечлива та може мати вади. «Ці вади – це експлуатація, несправедливе трактування людей, через культуру, релігію та сім’ю. А оскільки прогрес є рухом до визволення, отже, треба критикувати цю дійсність яка є, щоб досягти визволення. Зробити деконструкцію культури та дійсності, для визволитися з кайданів неволі та експлуатації. Саме цей пункт має збіжність з християнством. Дійсність має вади і це тягар. Церква повинна проголошувати, що є зцілення дійсності і це відбувається завдяки тому, що Господь втручається в історію», – ствердив о. Кащук.

Отець Анатолій Постулович викладач Вищої Духовної Семінарії, представив погляди цієї ідеологій з психологічної точки зору. У своїй доповіді на тему «Проблеми гендерної психології» о. Постолович ствердив: «В гендері є розділення між біологічною та психічною статтю. На цьому ідеологи формують свої погляди. Кожен може прийняти роль ту, яка йому імпонує. Досвід кожної людини є унікальним і саме на цьому полягає головна проблема гендеру. Генетика людини бере участь у будуванні психіки. Її не можна відкинути чи змінити».

Доповідь отця Віктора Білоуса, ректора Вищої Духовної Семінарії, на тему «Вибрані аспекти моральної оцінки гендерної ідеології» розпочалася з огляду документів Церкви, які дають певні орієнтири, щоб оцінити проблематику гендерної ідеології. У документі Конгрегації католицького виховання мова йшла про застереження та показує силу руйнації цієї ідеології як шлях віддалення від природи. Це також напрямок до перекреслення людської гідності та передавання людського життя. Папа Бенедикт ХVI називавав це «Антропологічна революція». У чергових документах о. Білоус ствердив: «Енцикліка «Amoris Leatitia» 56 пункт, також присвячений цій ідеології. Папа Франциск називає це ідеологічним колоніалізмом. Щоб дати моральну оцінку гендеру потрібно звернути увагу критику гендерних студій в яких відсутні надійні емпіричні дослідження. Гендер перекручує розуміння тотожності чоловіка і жінки, нищить подружжя, намагається сексуалізувати дітей, творить загрозу для самої людини та людських відносин та пропонує моральний релятивізм. Також ІІ Ватиканський Собор в Конституції «Gaudium et spes» говорить; все що порушує спрямоване проти самого життя, все що порушує цілість людської особи та все що ображає людську гідність є аморальним. Коротко кажучи це культура смерті. Енцикліка «Dignitatia Personae» подає нам позитивний меседж, що життя переможе, оскільки Бог любить його».

На закінчення симпозіуму єпикоп Павло Гончарук, ординарій Харківсько-Запорізької дієцезі представив тему «Руйнівна сила гріха. Душпастирські аспекти  і виклики стосовно гендерної ідеології». Він зазначив, що християнство має конкретну відповідь на питання, яке ставить собі кожна людина – це сенс буття. «Всі ці виклики стимулюють нас переживати свою віру свідомо. Світ нас закликає дати відповідь на питання: чому ми віримо?. Тому вся ця ситуація закликає зробити аналіз своїх відносин з Ісусом Христом. Сатана дезінформує та маніпулює. Він нищить авторитети. У душпастирстві потрібно пам’ятати, що пише Святе Письмо. Це фундамент. Гріх руйнує саму людину, змінює мислення. Сьогодні є культ тіла, що тіло подиктує те і зробить. Тому людина людину використовує. Що ж робити? Спочатку потрібно працювати над тим, щоб бути в єдності з Господом. Зануритися в любов Господа, яка дасть розуміння гідності. Щоб допомогти людині потрібно дати їй заповіді, сказати правду. Церква дає засоби, щоб визволитися. Найголовнішим є час. Потрібно мати час для потребуючих. Якщо приходить людина скалічена гендерною ідеологією, можливо вона довго вагалася перед тим як зважитися, можливо не відразу вона почне говорити, тому потрібно проявити терпеливість і час. Потрібно пам’ятати, що ця людина страждає, її болить. Це є найголовнішим душпастирським аспектом», – підсумував єпископ Павло.

На завершальне слово запросили єпископа Леона Дубравського, який нагадав, про важливість розглядати складні теми сучасності, щоб розуміти їхню сутність і шукати шляхів, щоб протистояти злу.

Текст: Аліна Рибакова

Фото: Вероніка Чорноус

Поділитися:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *