с. Людмила Рихальська SCM: “Для мене це була неочікувана звістка”.

22 листопада 2023  року сестра Людмила  Рихальська стала  випускницею Школи  сакральної музики,  а вже у грудні того  ж року очолила  навчальний заклад. 

Далі про те, як вчорашня випускниця справляється зі своїми новими обов’язками, щó вже зробила і як планує покращувати рівень сакральної музики в Україні.


Історія нової директорки
Сестра Людмила родом із Житомирської області. Народилася і зростала в місті Коростень. Закінчивши школу, навчалася в Бердичівському педагогічному училищі, де здобула кваліфікацію вихователя дітей дошкільного віку та організатора музичної діяльності в дошкільному закладі.


Коли їй виповнилося 18, відчула покликання до монашого життя і згодом стала сестрою-монахинею згромадження Малих Сестер Непорочного Серця Марії (гонораток).

– Я виросла при сестрах з цього згромадження, тому в іншому й не уявляла свого служіння, – розповідає с. Людмила Рихальська.

Свої перші монаші обіти вона склала у 2001 році і почала своє служіння органісткою у Молдові, у селі Слобода-Рашково. Молода монахиня керувала хором у парафіяльному храмі, а також викладала уроки музики дітям 4-9-х класів у місцевій загальноосвітній школі. У 2004 році повернулася до України та служила на Львівщині і Житомирщині. Вічні обіти склала у 2016 році у столиці.
У 2017 році, прагнучи розвиватися і самовдосконалюватися, с. Людмила знову стала студенткою. Спершу навчалася на спеціалізації сакральної музики, яку очолював музикант і композитор о. Ярослав Росочинський, а згодом – у новостворенній Школі сакральної музики.


– Насправді ідейним натхненником цієї школи є саме о.Ярослав, який своєю працею зробив великий вклад у розвиток сакральної музики, Римо-Католицької Церкви в Україні, – зауважує с. Людмила.

У 2022 році вона очолила навчальний заклад, в якому сама навчалася 6 років. Пропозицію стати директоркою школи отримала у день випускного. Спершу думала, що це жарт, а коли зрозуміла, що о. Олег справді бачить у ній хорошу кандидатуру на посаду директорки – розгубилася.


– Для мене це була неочікувана звістка, але приймати рішення могла моя вища настоятелька за згодою своєї ради. Коли я отримала відповідь, що вони підтримують цю пропозицію, то це для мене було знаком того, що Господь хоче через мою особу проявити свою Волю і я можу поділитися своїм досвідом з іншими.


За короткий час своєї діяльності, вона вже видала літургійний акомпанемент – збірку діалогів, акламацій та молитов, необхідних органісту для супроводу Святої Меси. Цю працю розпочав ще о. Ярослав разом з Катериною Переклітою, як технічним редактором та Регіною Надкреничною, яка гармонізувала цю збірку; організувала зустріч органістів, під час якої однодумці з різних куточків України обмінювалися своїм досвідом; а також запровадила у школі вступний курс, на який можуть вступати студенти без музичної освіти

– До цього часу у школу могли вступити лише ті, хто провчилися хоча б 3-4 роки у музичній школі, але ми розуміємо, що є люди, які не знають навіть елементарних речей про музику, проте відчувають покликання до служіння у Церкві і хочуть бути органістами чи канторами, щоб в міру можливостей якнайкраще оздоблювати Святу Месу сакральною музикою, – зауважила директорка Школи сакральної музики.


Вона переконана, що наполегливість та праця роблять чудеса, а щоб бути хорошим органістом, недостатньо просто вміти грати на органі та гарно співати, потрібно володіти знаннями про сакральну музику і розуміти, що відбувається під час Святої Меси, що ця глибина Літургії Слова та Літургії Євхаристії є сенсом нашого духовного життя.

– Прості релігійні пісні не можна співати під час Святої Меси. Пісні обов’язково повинні містити євангельський зміст і мати біблійний харак-тер, тобто вони мають бути літургійними. А органіст має розрізняти, що можна співати під час Святої Літургії. Саме для цього був створена спеціалізація сакральної музики, а пізніше – Школа Сакральної Музики для черпання таких знань, – зазначила с.
Людмила.


За її словами, органіст – це не просто людина, що веде спів. Це людина, яка творить спільноту прославлення Бога і під час Святої Літургії є посередником між священником і парафіянами, присутніми у храмі.

– Професійна гра на органі і гарний спів допомагають людям молитися серцем. Тому важливо, щоб люди у храмі чули не просто музику, а через музику чули самого Бога. Це мета кожного органіста у католицькій Церкві. А моя мета, як керівниці школи, зробити усе можливе, щоб наші студенти у майбутньому стали органістами, які через музику вестимуть людей до Господа, – наголосила очільниця Школи Сакральної Музики.


Наразі у школі навчається восьмеро студентів (станом на червень 2023 року)*, але триває вступна компанія абітурієнтів на перший і нульовий курси. А сестра Людмила закінчила своє служіння у Харкові, де була органісткою та керівницею хору в кафедральному соборі міста і тепер є однією з органістів у кафедральному соборі св. Олександра у місті Києві.

МАРІАННА ШКАВРОН
редакторка часопису “Immaculata”

Стаття під назвою “ЄДИНУ В УКРАЇНІ ДІЄЦЕЗІАЛЬНУ ШКОЛУ САКРАЛЬНОЇ МУЗИКИ очолила її ж випускниця” вийшла друком чаописі “Immaculata” №4, 2022/2023 академічний рік

*Додамо, що станом на грудень 2023 року у Школі Сакральної музики навчається 17 студентів і одна вільна слухачка.

Дієцезіальна Школа Сакральної Музики при Інституті Богословських Наук заснована 1 травня 2021 року єпископом ординарієм Кам’янець-Подільської дієцезії Леоном Дубравським, а її історія сягає спочатку музично-літургійної спеціалізації (1997-2014), а пізніше спеціалізації Сакральної музики (2016-2021) в Інституті Богословських Наук. Це перша школа в Україні, яка формує майбутніх канторів, органістів і регентів церковних хорів латинського обрядку. Школа Сакральної Музики є внутрішньо-церковним навчальним закладом Кам’янець-Подільської дієцезії.

Поділитися:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *